4.1.- Imatge Institucional
L’ús d’una imatge institucional sòlida en un projecte d’aquesta mena ens permet crear una imatge clara i ben definida a nivell visual que aplegui les característiques principals del propi projecte i del parc arqueològic.
Per a això, hem desenvolupat un logotip nominatiu amb el nom complert en llatí del celler romà, la CELLA VINARIA, així com un logotip més conceptual a modus de segell i/o escut d’identitat que defineix perfectament la temàtica del nostre parc arqueològic.
Aprofitant el treball d’imatge amb què ja comptava la CELLA VINARIA i que consta en els diferents documents del projecte com al Pla director CELLA VINARIA 2003-2007 i al Projecte Museològic CELLA VINARIA 2006, hem reprès l’ús de la Font tipogràfica Roman T, així com l’ús de la banda lateral de color porpra. El color porpra ho hem convertit en un degradat del color del vi negre que es vincula perfectament amb el tema central del nostre projecte: el VI.
Sense perdre de vista que estem davant d'un projecte associat a un programa de recerca amb un alt rigor tècnic i científic pel que fa al tractament, gestió i execució de les dades, creiem que hem aconseguit una imatge summament elegant i atractiva, on es combinen els traços clàssics amb la subtilesa dels traços mes solts i en moviment. Usant com a colors de base el color del vi negre i el verd, ambdós amb degradats. Dins del logotip segell i/o escut s’aconsegueix sintetitzar per mitjà de la lletra V una icona que representa un raïm coronant-lo amb la lletra C que s’aconsegueix mitjançant una tija que s’arrodoneix, tot emmarcant-ho per a donar-nos les inicials de la nostra CELLA VINARIA (CV). Així mateix en el logotip nominatiu aprofitem també aquests elements i emprem detalls de la pròpia tija al llarg de les paraules que componen les marca CELLA VINARIA, tenint com a centre del mateix la lletra V, la qual funciona com a icona unificadora a nivell conceptual del raïm, el vi, el celler romà i el nostre logotip.
“Descobreix el celler romà...”, aquesta frase s’ha adoptat com a eslògan institucional, el seu desenvolupament ha estat amb la idea de crear expectativa en l’usuari i fer-li sentir que l’experiència que viurà dins del parc arqueològic CELLA VINARIA és única, original i genuïna, convidant-lo a formar part d’aquest projecte i de tots els seus descobriments. Aquest eslògan és una invitació oberta a introduir-se en el celler romà i descobrir i gaudir dels secrets del vi romà en ple segle XXI.
L’ús d’una imatge institucional sòlida en un projecte d’aquesta mena ens permet crear una imatge clara i ben definida a nivell visual que aplegui les característiques principals del propi projecte i del parc arqueològic.
Per a això, hem desenvolupat un logotip nominatiu amb el nom complert en llatí del celler romà, la CELLA VINARIA, així com un logotip més conceptual a modus de segell i/o escut d’identitat que defineix perfectament la temàtica del nostre parc arqueològic.
Aprofitant el treball d’imatge amb què ja comptava la CELLA VINARIA i que consta en els diferents documents del projecte com al Pla director CELLA VINARIA 2003-2007 i al Projecte Museològic CELLA VINARIA 2006, hem reprès l’ús de la Font tipogràfica Roman T, així com l’ús de la banda lateral de color porpra. El color porpra ho hem convertit en un degradat del color del vi negre que es vincula perfectament amb el tema central del nostre projecte: el VI.
Sense perdre de vista que estem davant d'un projecte associat a un programa de recerca amb un alt rigor tècnic i científic pel que fa al tractament, gestió i execució de les dades, creiem que hem aconseguit una imatge summament elegant i atractiva, on es combinen els traços clàssics amb la subtilesa dels traços mes solts i en moviment. Usant com a colors de base el color del vi negre i el verd, ambdós amb degradats. Dins del logotip segell i/o escut s’aconsegueix sintetitzar per mitjà de la lletra V una icona que representa un raïm coronant-lo amb la lletra C que s’aconsegueix mitjançant una tija que s’arrodoneix, tot emmarcant-ho per a donar-nos les inicials de la nostra CELLA VINARIA (CV). Així mateix en el logotip nominatiu aprofitem també aquests elements i emprem detalls de la pròpia tija al llarg de les paraules que componen les marca CELLA VINARIA, tenint com a centre del mateix la lletra V, la qual funciona com a icona unificadora a nivell conceptual del raïm, el vi, el celler romà i el nostre logotip.
“Descobreix el celler romà...”, aquesta frase s’ha adoptat com a eslògan institucional, el seu desenvolupament ha estat amb la idea de crear expectativa en l’usuari i fer-li sentir que l’experiència que viurà dins del parc arqueològic CELLA VINARIA és única, original i genuïna, convidant-lo a formar part d’aquest projecte i de tots els seus descobriments. Aquest eslògan és una invitació oberta a introduir-se en el celler romà i descobrir i gaudir dels secrets del vi romà en ple segle XXI.
4.2.- Usos i aplicacions
Dins de l’apartat d’usos i aplicacions d’aquesta imatge institucional es desenvoluparà la papereria bàsica que consta del full de carta amb capçalera, targeta de presentació, sobre de carta i carpeta. (El manual d’usos i aplicacions es definirà com a part del futur Pla de Comunicació i Màrqueting del Parc Arqueològic CELLA VINARIA, el qual esta programat desenvolupar-lo el proper any 2008).
Es proposa aquesta imatge institucional perquè, a partir d’ara sigui present en tots els materials gràfics del Parc Arqueològic CELLA VINARIA, si més no, en els elements de la senyalètica pròpia i institucional i en els materials impresos per a la visita del jaciment.
Nota. Una mostra de la impressió i aplicació d’aquests materials gràfics els trobem annexos al inici del blog.
4.3.- Recursos, materials i elements de senyalètica i d’informació complementària
4.3.1.-Senyalètica de punts d’observació i d’informació
Considerem que la senyalètica i la senyalització han de posseir una alta càrrega visual i gràfica per mitjà d’il·lustracions fetes ex proceso, on es pugui apreciar la restitució fidedigne de les estructures i dels elements arqueològics i el que és més important, de les escenes de la vida quotidiana i del dia a dia d’una factoria vitícola de l’època romana, amb les activitats i els processos que li son propis per la fabricació de vi, interpretats a partir de les restes visibles i originals que conservem in situ en dels diferents punts del jaciment.
a) Suports i recursos impresos per la senyalització dels punts d’observació/informació.
Els materials desenvolupats i/o ha desenvolupar son els següents:
· 17 plaques en format A2 (594 x 420 cm.). Impressió directa sobre dibond blanc de 3mm. I amb protecció de vernís anti-vandalisme.
· 16 il·lustracions a color fetes ex proceso per un artista de reconegut prestigi tant a nivell nacional com internacional. Aquestes il·lustracions seran les següents:
- il·lustració de restitució panoràmica interpretativa de la CELLA VINARIA per al punt d’informació inicial de la visita, per tal de que el visitant usuari es faci una idea prèvia bastant aproximada de com era una factoria vitivinícola romana, i més concretament de com era la factoria vitícola que està a punt de veure i fruir.
Dins de l’apartat d’usos i aplicacions d’aquesta imatge institucional es desenvoluparà la papereria bàsica que consta del full de carta amb capçalera, targeta de presentació, sobre de carta i carpeta. (El manual d’usos i aplicacions es definirà com a part del futur Pla de Comunicació i Màrqueting del Parc Arqueològic CELLA VINARIA, el qual esta programat desenvolupar-lo el proper any 2008).
Es proposa aquesta imatge institucional perquè, a partir d’ara sigui present en tots els materials gràfics del Parc Arqueològic CELLA VINARIA, si més no, en els elements de la senyalètica pròpia i institucional i en els materials impresos per a la visita del jaciment.
Nota. Una mostra de la impressió i aplicació d’aquests materials gràfics els trobem annexos al inici del blog.
4.3.- Recursos, materials i elements de senyalètica i d’informació complementària
4.3.1.-Senyalètica de punts d’observació i d’informació
Considerem que la senyalètica i la senyalització han de posseir una alta càrrega visual i gràfica per mitjà d’il·lustracions fetes ex proceso, on es pugui apreciar la restitució fidedigne de les estructures i dels elements arqueològics i el que és més important, de les escenes de la vida quotidiana i del dia a dia d’una factoria vitícola de l’època romana, amb les activitats i els processos que li son propis per la fabricació de vi, interpretats a partir de les restes visibles i originals que conservem in situ en dels diferents punts del jaciment.
a) Suports i recursos impresos per la senyalització dels punts d’observació/informació.
Els materials desenvolupats i/o ha desenvolupar son els següents:
· 17 plaques en format A2 (594 x 420 cm.). Impressió directa sobre dibond blanc de 3mm. I amb protecció de vernís anti-vandalisme.
· 16 il·lustracions a color fetes ex proceso per un artista de reconegut prestigi tant a nivell nacional com internacional. Aquestes il·lustracions seran les següents:
- il·lustració de restitució panoràmica interpretativa de la CELLA VINARIA per al punt d’informació inicial de la visita, per tal de que el visitant usuari es faci una idea prèvia bastant aproximada de com era una factoria vitivinícola romana, i més concretament de com era la factoria vitícola que està a punt de veure i fruir.
- 14 il·lustracions per la senyalètica informativa dels 14 punts d’observació / informació del recorregut de la visita.
- 1 il·lustració pel Plànol-Guia del recorregut, amb visió esquemàtica del conjunt arqueològic tot seguint el mateix estil de traç i línea cromàtica de la resta.
Per a la formalització definitiva d’aquest materials de senyalització es requereix de dur a terme una sessió fotogràfica juntament amb el il·lustrador, el dissenyador gràfic, l’arquitecte i l’arqueòleg director del projecte, per tal de definir i concretar les perspectives i els punts de vista de cadascuna de les il·lustracions, atenent a la visió de l’espectador des de les plataformes d’observació, així es veurà in situ l’ús de les mateixes per mitjà de maquetes a tamany real, que permetran dimensionar l’espai i decidir la millor ubicació de les mateixes sense que restin visibilitat o generin bloquejos en el recorregut.
b) Plànol-Guia
Altra recurs no gens menys important és el Plànol-Guia de recorregut on s’indica a més a més del sentit i el itinerari de la vista, la situació exacte de totes i cadascuna d’aquestes estacions informatives. Deixant així un material net on el que preponderarà seran les il·lustracions que ens mostren com era i com es vivia a la CELLA VINARIA en època romana. (disseny segons material gràfic adjunt)
c) Guia Bàsica de visita
El visitant i/o usuari tindrà també el suport de la Guia Bàsica de visita impresa en 4 idiomes (català, español, english, français), on es descriuen tots i cadascun dels punts d’observació/ informació, i s’amplia a nivell teòric amb un discurs clar i entenedor la informació visual que el visitant percep a partir de la contemplació de les pròpies restes arqueològiques museïtzades i de la il·lustració interpretativa que se li ofereix en la senyalètica informativa i en la pròpia Guia Bàsica de visita, que presenten una unitat visual coincident fins el més mínim detall, a fi i efecte de dotar l’experiència de la visita de diferents nivells de percepció, encara que formalitzats i presentats d’una manera unitària en quan a la imatge i la informació (disseny segons material gràfic adjunt)
Nota. Agraïm el suport del il·lustrador Francesc Riart i Jou qui ens ha cedit molt gentilment el material base d’il·lustració, del seu fons i de la seva autoria, per al desenvolupament i maquetació d’aquest projecte. El disseny dels materials queda definit segons el propi disseny de la imatge institucional, encara que les il·lustracions només són de posició i per a donar una idea del traç i l’ús de color. Pel que només es van tintar 3 d’elles. El plànol-guia, la panoràmica i el punt numero 8 d’observació. Cap d’aquests materials pot reproduir-se o publicar-se sense l’autorització expressa de l’autor. Els materials gràfics es troben impresos al final del document. Amb les respectives acotacions.
4.3.2.- Senyalètica direccional
Les estructures de senyalització direccional observen la mateixa línia de disseny que s’han emprat en els materials abans presentats. Amb una síntesi iconogràfica mínima i tot en color blanc i color vi degradat. L’ús d’elements senzills i de fàcil lectura on reprenem la proposta d’una senyalètica mes gràfica d’alt contingut visual.
a) Suports de senyalització direccional
· 8 plaques format 120 x 25cm amb impressió directa sobre dibond blanc de 3mm. I amb protecció de vernís anti-vandalisme (disseny segons material gràfic adjunt)
· 11 suports en forma de "L" 25 x 180 realitzat amb xapa de ferro de 10mm. Pintat amb pintura imitació ferro “Cortén” (disseny segons material gràfic adjunt)
Per al desenvolupament d’aquest materials de senyalització direccional es requereix d’una sessió fotogràfica amb l’arquitecte i l’arqueòleg director del projecte per a definir les perspectives i punts de vista de cadascun dels suports de senyalètica direccional pel que fa al seu posicionament, per poder veure in situ l’ús de les mateixes per mitjà de maquetes a tamany real, que permetin dimensionar l’espai i decidir la millor ubicació d’aquestes sense que restin visibilitat o generin bloquejos en el recorregut.
Nota. Veure models al final del document. Amb les respectives acotacions.
b) Materials impresos complementaris
Com s’ha esmentat anteriorment, l’usuari comptarà també amb una Guia Bàsica de visita impresa en 4 idiomes (català, espanyol, english i français), en la qual és descriuen tots i cadascun dels punts a detall, així com la seva ubicació en el recorregut. Aquesta guia bàsica en la seva composició editorial es coincident gràficament amb els panells ubicats en els 14 punts d’observació, la qual cosa permet a l’usuari tenir un punt de referència inequívoc, una fàcil consulta i una millor apreciació de la CELLA VINARIA en les seves distintes èpoques de funcionament.
El Plànol-Guia del recorregut és una altra eina molt útil a nivell direccional, ja que permet saber en tot moment on es troba ubicat un dins del jaciment, amb gràfics perfectament clars i de fàcil lectura.
Davant de tot hem procurat que el nostre discurs sigui, tant a nivell teòric com a nivell visual, molt col·loquial i descriptiu mitjançant els recursos gràfics que s’han utilitzat en el disseny de tots i cadascun dels materials, respectant sempre el rigor científic i buscant el punt intermedi entre la divulgació científica del projecte i els recursos per a fer-la accessible, atractiva i amb una alta càrrega estètica, sense perdre institucionalitat.
c) Materials de base per la inauguració i visita del jaciment
· 10,000 PLANÒLS-GUÍA, format DINA3 plegat 2+1 plecs a 10x21 cm, Impressió Offset , paper de 80 gr, 4+4 tintes.
· 10,000 GUIES-BÀSIQUES de visita, format revista 36 pàgines, cosida 2 grapes. Mides : 18,5x25,5 tancat 18,5x12,7 cm Impressió Offset paper de 80 gr, 4+4 tintes.
· Traducció català-español / english / français , es requereix de la traducció de tots els textos continguts en la Guia Bàsica als 3 idiomes previstos per tal de completar el format final de la guia.
Nota. La il·lustració del pla de recorregut és simplement un esbós per a donar una idea de com hauria de quedar a nivell de disseny i distribució dels punts d’observació/informació. La il·lustració definitiva es realitzarà per part d’un especialista i per a això es volen dur a terme sessions de visita “in situ” tant de fotografia com de projecció de la perspectiva d’aquest material.
De la mateixa manera la Guia Bàsica compte ja amb tots els textos i la proposta de disseny definitiva, però les il·lustracions només són per a esbossar com seria aproximadament l’acabat final. Les àrees dels altres idiomes només s’exemplifiquen ja que inclús no es cuneta amb els textos traduïts.
d) Proposta de materials de base per a difusió inicial
Recomanem fer una petita campanya de difusió per a donar a conèixer la inauguració i obertura del jaciment al públic. Per a la qual cosa proposem un mínim de materials que permetin complir amb aquest objectiu com a part d’aquest mateix projecte. (Els aspectes de comunicació i difusió independents a l’obertura i inauguració es definiran dins del Pla de Comunicació i Màrqueting que està programat desenvolupar-lo per al 2008).
· 2 BANDEROLES 75x400 cm., lona blanca opaca impressió digital 2 cares beines soldades als costat curts.
· 1000 PÒSTERS mides:45x65 cm, paper estucat mat 150 gr, 4+0 tintes.
· 10,000 TRÍPTICS format DINA4 plegat a 10x21 cm., paper estucat mat 150 gr, 4+4 tintes + vernís de màquina.
· 100 EXPOSITORS, suport de metacrilat de 5 mm amb calaix per tríptics 10x21 cm.
Es proposa distribuir aquests materials en el territori català, en els ajuntaments, oficines dels patrocinadors del projecte Cel·la Vinera i en escoles.
Nota. D’aquests materials només s’ha dissenyat la banderola, estant subjectes a autorització per part del propi ajuntament i la direcció del projecte.
- 1 il·lustració pel Plànol-Guia del recorregut, amb visió esquemàtica del conjunt arqueològic tot seguint el mateix estil de traç i línea cromàtica de la resta.
Per a la formalització definitiva d’aquest materials de senyalització es requereix de dur a terme una sessió fotogràfica juntament amb el il·lustrador, el dissenyador gràfic, l’arquitecte i l’arqueòleg director del projecte, per tal de definir i concretar les perspectives i els punts de vista de cadascuna de les il·lustracions, atenent a la visió de l’espectador des de les plataformes d’observació, així es veurà in situ l’ús de les mateixes per mitjà de maquetes a tamany real, que permetran dimensionar l’espai i decidir la millor ubicació de les mateixes sense que restin visibilitat o generin bloquejos en el recorregut.
b) Plànol-Guia
Altra recurs no gens menys important és el Plànol-Guia de recorregut on s’indica a més a més del sentit i el itinerari de la vista, la situació exacte de totes i cadascuna d’aquestes estacions informatives. Deixant així un material net on el que preponderarà seran les il·lustracions que ens mostren com era i com es vivia a la CELLA VINARIA en època romana. (disseny segons material gràfic adjunt)
c) Guia Bàsica de visita
El visitant i/o usuari tindrà també el suport de la Guia Bàsica de visita impresa en 4 idiomes (català, español, english, français), on es descriuen tots i cadascun dels punts d’observació/ informació, i s’amplia a nivell teòric amb un discurs clar i entenedor la informació visual que el visitant percep a partir de la contemplació de les pròpies restes arqueològiques museïtzades i de la il·lustració interpretativa que se li ofereix en la senyalètica informativa i en la pròpia Guia Bàsica de visita, que presenten una unitat visual coincident fins el més mínim detall, a fi i efecte de dotar l’experiència de la visita de diferents nivells de percepció, encara que formalitzats i presentats d’una manera unitària en quan a la imatge i la informació (disseny segons material gràfic adjunt)
Nota. Agraïm el suport del il·lustrador Francesc Riart i Jou qui ens ha cedit molt gentilment el material base d’il·lustració, del seu fons i de la seva autoria, per al desenvolupament i maquetació d’aquest projecte. El disseny dels materials queda definit segons el propi disseny de la imatge institucional, encara que les il·lustracions només són de posició i per a donar una idea del traç i l’ús de color. Pel que només es van tintar 3 d’elles. El plànol-guia, la panoràmica i el punt numero 8 d’observació. Cap d’aquests materials pot reproduir-se o publicar-se sense l’autorització expressa de l’autor. Els materials gràfics es troben impresos al final del document. Amb les respectives acotacions.
4.3.2.- Senyalètica direccional
Les estructures de senyalització direccional observen la mateixa línia de disseny que s’han emprat en els materials abans presentats. Amb una síntesi iconogràfica mínima i tot en color blanc i color vi degradat. L’ús d’elements senzills i de fàcil lectura on reprenem la proposta d’una senyalètica mes gràfica d’alt contingut visual.
a) Suports de senyalització direccional
· 8 plaques format 120 x 25cm amb impressió directa sobre dibond blanc de 3mm. I amb protecció de vernís anti-vandalisme (disseny segons material gràfic adjunt)
· 11 suports en forma de "L" 25 x 180 realitzat amb xapa de ferro de 10mm. Pintat amb pintura imitació ferro “Cortén” (disseny segons material gràfic adjunt)
Per al desenvolupament d’aquest materials de senyalització direccional es requereix d’una sessió fotogràfica amb l’arquitecte i l’arqueòleg director del projecte per a definir les perspectives i punts de vista de cadascun dels suports de senyalètica direccional pel que fa al seu posicionament, per poder veure in situ l’ús de les mateixes per mitjà de maquetes a tamany real, que permetin dimensionar l’espai i decidir la millor ubicació d’aquestes sense que restin visibilitat o generin bloquejos en el recorregut.
Nota. Veure models al final del document. Amb les respectives acotacions.
b) Materials impresos complementaris
Com s’ha esmentat anteriorment, l’usuari comptarà també amb una Guia Bàsica de visita impresa en 4 idiomes (català, espanyol, english i français), en la qual és descriuen tots i cadascun dels punts a detall, així com la seva ubicació en el recorregut. Aquesta guia bàsica en la seva composició editorial es coincident gràficament amb els panells ubicats en els 14 punts d’observació, la qual cosa permet a l’usuari tenir un punt de referència inequívoc, una fàcil consulta i una millor apreciació de la CELLA VINARIA en les seves distintes èpoques de funcionament.
El Plànol-Guia del recorregut és una altra eina molt útil a nivell direccional, ja que permet saber en tot moment on es troba ubicat un dins del jaciment, amb gràfics perfectament clars i de fàcil lectura.
Davant de tot hem procurat que el nostre discurs sigui, tant a nivell teòric com a nivell visual, molt col·loquial i descriptiu mitjançant els recursos gràfics que s’han utilitzat en el disseny de tots i cadascun dels materials, respectant sempre el rigor científic i buscant el punt intermedi entre la divulgació científica del projecte i els recursos per a fer-la accessible, atractiva i amb una alta càrrega estètica, sense perdre institucionalitat.
c) Materials de base per la inauguració i visita del jaciment
· 10,000 PLANÒLS-GUÍA, format DINA3 plegat 2+1 plecs a 10x21 cm, Impressió Offset , paper de 80 gr, 4+4 tintes.
· 10,000 GUIES-BÀSIQUES de visita, format revista 36 pàgines, cosida 2 grapes. Mides : 18,5x25,5 tancat 18,5x12,7 cm Impressió Offset paper de 80 gr, 4+4 tintes.
· Traducció català-español / english / français , es requereix de la traducció de tots els textos continguts en la Guia Bàsica als 3 idiomes previstos per tal de completar el format final de la guia.
Nota. La il·lustració del pla de recorregut és simplement un esbós per a donar una idea de com hauria de quedar a nivell de disseny i distribució dels punts d’observació/informació. La il·lustració definitiva es realitzarà per part d’un especialista i per a això es volen dur a terme sessions de visita “in situ” tant de fotografia com de projecció de la perspectiva d’aquest material.
De la mateixa manera la Guia Bàsica compte ja amb tots els textos i la proposta de disseny definitiva, però les il·lustracions només són per a esbossar com seria aproximadament l’acabat final. Les àrees dels altres idiomes només s’exemplifiquen ja que inclús no es cuneta amb els textos traduïts.
d) Proposta de materials de base per a difusió inicial
Recomanem fer una petita campanya de difusió per a donar a conèixer la inauguració i obertura del jaciment al públic. Per a la qual cosa proposem un mínim de materials que permetin complir amb aquest objectiu com a part d’aquest mateix projecte. (Els aspectes de comunicació i difusió independents a l’obertura i inauguració es definiran dins del Pla de Comunicació i Màrqueting que està programat desenvolupar-lo per al 2008).
· 2 BANDEROLES 75x400 cm., lona blanca opaca impressió digital 2 cares beines soldades als costat curts.
· 1000 PÒSTERS mides:45x65 cm, paper estucat mat 150 gr, 4+0 tintes.
· 10,000 TRÍPTICS format DINA4 plegat a 10x21 cm., paper estucat mat 150 gr, 4+4 tintes + vernís de màquina.
· 100 EXPOSITORS, suport de metacrilat de 5 mm amb calaix per tríptics 10x21 cm.
Es proposa distribuir aquests materials en el territori català, en els ajuntaments, oficines dels patrocinadors del projecte Cel·la Vinera i en escoles.
Nota. D’aquests materials només s’ha dissenyat la banderola, estant subjectes a autorització per part del propi ajuntament i la direcció del projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada